تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/09/22 - 10:09
کد خبر: 490679

بررسی پشت‌پرده هجمه‌های مجازی به چهره‌ها؛

پروژه فحاشی به سلبریتی‌ها/ افشاگری برخی چهره‌های هنری در فضای مجازی

پروژه فحاشی به سلبریتی‌ها/ افشاگری برخی چهره‌های هنری در فضای مجازی

اعمال فشار بر هنرمندان، سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف به‌منظور موضع‌گیری علیه جمهوری‌اسلامی یا حداقل سکوت در قبال دستاوردها و موفقیت‌های ملی از راهبردهای جریان‌های معاند طی بیش‌از یک‌سال اخیر بوده‌است؛ راهبردی که اکنون با افشاگری برخی چهره‌های هنری، نشانه‌های شکست آن بیش‌از هر زمانی نمایان شده‌است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هرچه بیشتر از فتنه سال گذشته می‌گذرد حقایق بیشتری از پشت پرده‌ها نمایان می‌شود، خانم‌های بازیگر لیندا کیانی، الهام حمیدی و متین ستوده اخیرا در متن‌های جداگانه‌ای به جریان فشاری اشاره کردند که در حوادث سال گذشته با تکفیر و فحاشی و تهدید آنها را مجبور به سکوت کردند تا جایی‌که حتی نمی‌توانستند برای پیروزی تیم ملی ابراز شادی کنند.

همزمان رئیس شبکه ۴ سیما نیز در مصاحبه‌ای گفته است که تعدادی از بازیگران ازجمله رامبد جوان و مهران مدیری ممنوع‌التصویر نیستند، بلکه به جهت ترس از فحاشان جرات نمی‌کنند به تلویزیون برگردند.

افشاگری‌های انجام شده ازسوی برخی چهره‌ها و مسئولان دراین زمینه، نشان‌دهنده طراحی پیچیده‌ای به‌منظور منفعل‌سازی چهره‌های معروف است.

بررسی‌های رسانه‌ای و امنیتی انجام شده طی بیش‌از یک سال‌گذشته نشان می‌دهد جریان‌های ضدانقلاب با بهره‌گیری از ابزار مختلف برای نیل به این مقصود کوشیده‌اند و «فشارهای کامنتی» یکی از اصلی‌ترین راهبردهای اتخاذ شده ازسوی معاندان بوده‌است. دراین‌میان اما ضدانقلاب نه‌تنها دراین مسیر موفقیتی به‌دست نیاورد، بلکه افشاگری‌های اخیر برخی چهره‌های هنری از پشت‌پرده فشارهای مجازی، از شکست سنگین این پروژه ضدایرانی حکایت دارد.

دو مثال «تحمیل سکوت»

در تازه‌ترین افشاگری درباره اعمال فشارهای مجازی به چهره‌های معروف، الهام حمیدی، بازیگر، در جدیدترین پست خود در شبکه‌اجتماعی اینستاگرام، به ماجرای تحمیل سکوت بعد از گل‌های جام جهانی و جشنواره فجر اشاره کرد. او دراین‌باره نوشت: «اخیرا خیلی بحث توهین‌های کامنتی به شخصیت‌ها تو رسانه توسط افراد مختلف مطرح شده. گفتم بد نیست بگم من هم تحمیل سکوت رو ٢ جا دیدم: یکبار وقتی فوتبالیست هامون تو جام‌جهانی حق شادی بعد از گل نداشتن و یکبار هم وقتی بازیگرامون بعد شرکت تو جشنواره فجر کلی فحش خوردند». حمیدی در ادامه اضافه کرده‌است: «ظاهرا اشاره به هر اتفاق امیدوارکننده‌ای سیل توهین تو کامنت‌ها و دایرکت رو به همراه داره. آیا واقعا صاحب این اکانت‌های توهین‌کننده، مردم با فرهنگ ایرانی‌ان؟».

پروژه فحاشی به سلبریتی‌ها/ افشاگری برخی چهره‌های هنری در فضای مجازی

مارپیچ سکوت

پیش از افشاگری الهام حمیدی نیز برخی دیگر از چهره‌های هنری، به موضوع هجمه‌های مجازی اشاره کرده بودند. چند روز قبل لیندا کیانی، دیگر بازیگر سینما و تلویزیون هم در پستی به این موضوع اشاره کرده بود. او دراین پست نوشته بود: «عده زیادی هستند که سازماندهی شده میان زیرپست‌های من و همکارانم و یا دیگر چهره‌های شناخته شده با هجمه سنگین کامنتی، سعی دارن که جلوی حق‌گویی ماهارو بگیرن؛ هدفشونم اینه که ما رو اسیر مارپیچ سکوت کنند». کیانی در ادامه اضافه کرده‌است: «برام مهم شد و خواستم از این تریبون به همکارانم توصیه کنم که حواستون باشه تو دام نیوفتید».

پروژه فحاشی به سلبریتی‌ها/ افشاگری برخی چهره‌های هنری در فضای مجازی

فحاشی به‌دلیل کار کردن!

متین ستوده، بازیگر سینما و تلویزیون از دیگر چهره‌هایی است که به موضوع هجمه‌های کامنتی واکنش نشان داد و نوشت: «دیدم بعضی از همکارهای عزیزم درباره توهین‌های کامنتی به شخصیت‌ها در فضای‌مجازی صحبت‌هایی کردن. راستش دلم خیلی گرفت، چون پارسال همین موقع‌ها، خیلی‌ها سرکارشون رو می‌رفتن و زندگی‌شون برمدار بود، اما ولی خیلی‌ها دیگه نمی‌تونستن به سرکار رفتن حتی فکر کنن، چون مورد اهانت و فحاشی و قضاوت قرار می‌گرفتن».

پروژه فحاشی به سلبریتی‌ها/ افشاگری برخی چهره‌های هنری در فضای مجازی

نقش‌آفرینی سلبریتی‌های خارج‌نشین

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از سرنخ‌های پروژه فشار مجازی به چهره‌های معروف را باید در نقش‌آفرینی برخی چهره‌هایی جست‌وجو کرد که پس‌از ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ با خروج از کشور در خدمت اهداف ضدایرانی برخی جریان‌های معاند قرار گرفته‌اند و در یک سال‌گذشته نقشی محوری از اعمال فشار به هنرمندان و چهره‌های معروف به‌منظور موضع‌گیری علیه جمهوری‌اسلامی داشته‌اند. دراین مدت چهره‌هایی از جمله علی کریمی، احسان کرمی، حمید فرخ‌نژاد، برزو ارجمند، مهناز افشار، روناک یونسی و... با رویکردهایی مشابه، کوشیده‌اند با تحت‌فشار قرار دادن هم‌صنف‌های خود و همچنین چهره‌های معروف و سلبریتی‌ها، آنان را به موضع‌گیری‌های ضدمردمی وادار کرده یا حداقل وادار به سکوت کنند.

با شادی مردم همراهی نکنید!

«فشارهای کامنتی» و «فحاشی در فضای‌مجازی» نسبت به هنرمندان و چهره‌های معروف باهدف عدم‌همراهی آنان با جامعه، یکی از ابزارهای جریان‌های معاند بوده‌است. براین‌اساس در مقاطع مختلف شاهد بودیم زمانی که هنرمندان و سلبریتی‌ها در مناسبت‌هایی مانند پیروزی تیم‌های ملی ورزشی یا دستاوردهای ملی دیگر، همگام با مردم شادی کرده‌ یا موفقیت به‌دست آمده را تبریک گفته‌اند، جریان سازماندهی شده‌ای تلاش کرده با فحاشی‌های گسترده و اعمال فشارهای مجازی، چهره‌ها را به سکوت و عدم‌همراهی با مردم وادار کند. در نخستین روزهای آذرماه ۱۴۰۱ بود که پس‌از پیروزی تیم‌ملی فوتبال ایران در مقابل ولز در جریان مسابقات جام‌جهانی فوتبال، موجی از شادی و سرور در کشور به‌راه افتاد و به‌تبع آن، هنرمندان و چهره‌های معروف نیز در صفحات مجازی خود این پیروزی را تبریک گفتند و خوشحالی خود را از این موفقیت ملی ابزار کردند. این ماجرا اما به مذاق جریان‌های معاند خوش نیامد و با هجوم به صفحات مجازی سلبریتی‌ها، تلاش کردند آنان را وادار به سکوت کنند.

هدایت هجمه‌ها از آلبانی

با بررسی پشت‌پرده فشارهای مجازی علیه هنرمندان و چهره‌های معروف، نقش‌آفرینی جریان‌های معاند و ضدانقلاب به روشنی عیان می‌شود. دراین‌میان یک از سرنخ‌های این موضوع را باید در آلبانی و کمپ «اشرف ۳» جست‌وجو کرد؛ جایی که گروه‌های سازمان‌دهی شده منافقین با ایجاد گسترده اکانت‌های فیک، علاوه‌بر تلاش برای فضاسازی‌های مجازی علیه جمهوری‌اسلامی، تحت‌فشار قرار دادن چهره‌های معروف برای موضع‌گیری علیه نظام را در دستورکار دارند. همین چندی قبل بود که انتشار تصاویری از فعالیت‌های مجازی اعضای گروهک تروریستی منافقین، بازتاب گسترده‌ای در افکارعمومی داشت. انتشار این تصاویر حکایت از آن داشت که بسیاری از فحاشی‌های مجازی در شبکه‌های مجازی ازسوی منافقین سازمان‌دهی می‌شود. براساس برخی اطلاعات منتشر شده، گروهک منافقین بیش‌از هزارو ۵۰۰ نیروی آموزش‌دیده را به‌منظور هدایت فشارها و فحاشی‌های مجازی در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه اعمال فشار بر چهره‌های معروف سازمان‌دهی کرده‌است.

پروژه فحاشی به سلبریتی‌ها/ افشاگری برخی چهره‌های هنری در فضای مجازی

افشاگری‌های ادمین منافقین

در روزهای اخیر افشاگری ادمین صفحه منافقین در شبکه‌های اجتماعی، پرده دیگری از اهداف ضدایرانی این گروهک تروریستی را کنار زد. به‌دنبال این افشاگری، چت‌های او با مقام‌های رده‌بالای این سازمان نیز منتشر شد؛ چت‌هایی که نشان می‌داد سران منافقین از ادمین خود عصبانی کردن مردم ایران را مطالبه کرده‌اند. براساس سیاست‌گذاری‌های سران منافقین، انتشار اخبار ناامید کننده و دامن زدن به دروغ هایی با هدف برانگیختن خشم جامعه، از اصلی‌ترین رویکردهایی است در دستورکار هجمه‌های مجازی جریان‌های معاند قرار دارد.

ایجاد ۵۰ هزار اکانت فیک در یک ماه

در نخستین روزهای آبان‌ماه ۱۴۰۱ بود که وزارت‌اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای تبیینی، علاوه‌بر روشنگری درباره مداخلات دولت‌های غربی و به‌ویژه آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور، اطلاعات مهمی پیرامون رویکردهای رسانه‌ای آنان در اختیار افکارعمومی قرار دادند. دراین بیانیه مشترک عنوان شده بود که براساس پایش‌های انجام شده در شبکه‌اجتماعی توییتر(ایکس کنونی)، تنها در بازه زمانی ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ بیش‌از ۵۰ هزار اکانت جدید فارسی‌زبان با هویت‌های جعلی دراین شبکه‌اجتماعی ساخته شده‌است تا بر علیه جمهوری‌اسلامی فعالیت کنند.

پروژه فحاشی به سلبریتی‌ها

تا اینجای ماجرا روایت صحنه جنگ است. کل این پروژه طراحی شده را می‌گویند ایجاد مارپیچ سکوت رسانه‌ای. هدف مارپیچ سکوت این است که افراد احساس کنند در اقلیت‌اند و اگر حرف بزنند باید هزینه دهند.

امروز روشن شده است پشت پرده جریان تهدید و فحاشی چه کسانی بوده‌اند. با این همه وظیفه افراد در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ اولا مقهور این صحنه‌سازی‌ رسانه‌ای نشوند و دوم تلاش کنند این مارپیچ سکوت را به نفع انتشار حقایق بشکنند تا دیگران احساس اقلیت نکنند. چه آنکه امروز جریان دشمن به جایی رسیده است که به روشنی فهمیده در داخل بی‌اعتبار است و بارها پس از فراخوان‌های کودکانه‌شان ابراز شکست و زبونی کرده است.

سلبریتی‌ها درباره هجمه‌ اکانت‌های فیک چه گفتند؟

پروژه فحاشی به سلبریتی‌ها/ افشاگری برخی چهره‌های هنری در فضای مجازی

در ادامه به بررسی برخی واکنش‌ها و افشاگری‌ها در این زمینه می‌پردازیم.

۷ مهرماه ۱۴۰۱

مجید انتظامی، آهنگساز و رهبر ارکستر:

من عاشق وطنم هستم، همه این مملکت از ایران برود، من نمی‌روم، من می‌مانم.

۶ مهرماه ۱۴۰۱

حمید هیراد، خواننده:

تویی که با پیج فیک میای درباره کنسرت و هزارتا چیز دیگه حرف می‌زنی، حتی نمی‌تونی درک کنی چندتا انسان از این راه خرج زن و بچشون رو میدن و من خبر دارم که چند نفرشون تو اوضاع بی‌پولی و کرونا که شغل ما تعطیل شد، طلاق گرفتن و زندگیشون نابود شد... خداروشکر اول خدا و بعد مردمم همیشه پشتم بودن منم کنارشون هستم.

۱ آذرماه ۱۴۰۱

حسین زرینجویی، طنزپرداز لرستانی:

حسین زرینجویی، طنزپرداز لرستانی، در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ حاضر به همراهی با آشوب‌طلبان نشد و ازسوی آنها مورد تهمت و تهدید و فحاشی مجازی، قرار گرفت. زرینجویی یک روز قبل از فوتش در نخستین روز آذرماه، با انتشار عکسی خندان از خود در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «اینم از آخرین خنده من». یکی از دوستان زرینجویی نیز با انتشار استوری در پیج کاربری خود، نوشت: «شما دم از آزادی می‌زنید، اما هرکسی که هم‌عقیده شما نباشد را مورد فحاشی قرار می‌دهید تا از جان خود بگذرد».

۵ آذرماه ۱۴۰۱

مهران رجبی، بازیگر:

خبر دارم که خیلی از همکارانم مورد هجمه قرار گرفته‌اند که چرا حرفی نمی‌زنند. توهین می‌شنوند که چرا سخنی نمی‌گویند و واکنشی ندارند و اصلاً همین که این اعتراض به آنها با توهین صورت می‌گیرد، یعنی باطل است.

۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱

مهران غفوریان، بازیگر:

حضور مهران غفوریان در ویژه‌برنامه نوروزی سیما، سبب ایجاد هجمه مجازی علیه این بازیگر شد. او در واکنش به فحاشی‌ها گفت: «من اگر توانسته باشم چند پدر و مادر زحمتکش را بخندانم، کار خودم را انجام داده‌ام».

۲۰ آذرماه ۱۴۰۲

حسین شاهمرادی، مدیر شبکه چهار:

تلویزیون سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان را ممنوع‌التصویر نکرده‌است، بلکه اینها به‌دلیل تفتیش عقاید روشنفکران جرات نمی‌کنند به تلویزیون بیایند.

۱۵آذرماه ۱۴۰۲

لیندا کیانی، بازیگر:

عده زیادی هستند که سازماندهی شده میان زیرپست‌های من و همکارانم و یا دیگر چهره‌های شناخته شده با هجمه سنگین کامنتی سعی دارن که جلوی حق گویی ماهارو بگیرن هدفشونم اینه که ما رو اسیر مارپیچ سکوت کنند. برام مهم شد و خواستم از این تریبون به همکارانم توصیه کنم که حواستون باشه تو دام نیوفتید.

۲۰آذرماه ۱۴۰۲

الهام حمیدی، بازیگر:

اخیرا خیلی بحث توهین‌های کامنتی به شخصیت‌ها تو رسانه توسط افراد مختلف مطرح شده. گفتم بد نیست بگم من هم تحمیل سکوت رو ٢ جا دیدم: یکبار وقتی فوتبالیست هامون تو جام‌جهانی حق شادی بعد از گل نداشتن و یکبار هم وقتی بازیگرامون بعد شرکت تو جشنواره فجر کلی فحش خوردند.

۲۱آذرماه ۱۴۰۲

متین ستوده، بازیگر:

راستش دلم خیلی گرفت شاید چون پارسال همین موقع‌ها خیلی‌ها سر کارشون رو میرفتن و زندگیشون بر مدار، ولی خیلییییی‌های دیگه نمیتونستن حتی به سر کار رفتن فکر کنن؛ چون مورد اهانت و فحاشی و قضاوت قرار می‌گرفتن.

گزارش از علی پیراینده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top